شعار سایت رنگی- خانه ای می سازیم

نگاهی به نمایش "ریچارد" تازه ترین اثر "حمیدرضا نعیمی"

نوشته شده توسط عارفه آزرمی. Posted in مجموعه چه خبر از تئاتر

7
+7

1

مردم هيچ وقت فراموش نمي كنند!

گروه "شايا" و اجراهاي "حميدرضا نعيمي" را سالهاست كه مي شناسم، از پلاتوهاي كوچك تئاتر شهر، تا صحنه ي عريض و طويل وحدت. از "فيل" و "درخشش در ساعت مقرر" و "ترور"، تا "سقراط" و "فاوست" و شرق دور شرق نزديك" و "شوايك" و همين اثر اخيرشان "ريچارد".

از همان سالهاي دورتر كه اعضاي گروه شايا و به خصوص حميدرضا نعيمي و "بهناز نازي"در انتهاي نمایش پشت درب پلاتوي اجرا، به رسم ميزباني در انتظار تماشاگران مي ايستادند تا بدرقه كننده ي مخاطبانشان باشند و سپاسگزار آنها به خاطر شركت در آيين اجراي تئاتر، تا همين امشب (٢٦ مرداد) در انتهاي يك دقيقه تشويق جانانه ي استاد "عزت الله انتظامي" براي سفرش به ديار ديگر، نعيمي و گروه شايا هميشه و هميشه قدردان صاحبان اصلي تئاتر يعني تماشاگرانشان بوده و هستند؛ همين توجه به تماشاگر و ناظر دانستن او در تمامي عرصه هاي آفرينش هنري سبب شده كه نعيمي هيچگاه از دغدغه ها و دلمشغولي هاي حقيقي مخاطبانش فاصله نگيرد و هميشه نسبت به مصائب و چالش هاي اطرافش حساس بوده و با نگاهي هنري به تحليل شرايط روزگار و راه حل ها و بن بست هايش بپردازد...


سالها پيش در آن روزگاران تلاطم! در يكي از روزهايي كه صندلي هاي پارك دانشجو و محوطه ي تئاتر شهر و تو گويي تمام شهر، سياه پوشِ باطوم به دستانِ بي چهره  و گاردهاي  آهنين بود! در "درخشش در ساعت مقرر" براي مخاطبانش از گروه كوچك تئاتري در بوسني گفت كه مي خواستند زير سايه ي وحشت زور و جنگ و خون، با ابزار تئاتر و اجراي نمايش، اميد را زنده نگه دارند و شهر را از اغيار باز پس گيرند، و امروز در تالار وحدت در اين روزگار گل و بلبل! و در جمعه اي سياه براي هنر (به خاطر درگذشت سيد ضياالدين دري و استاد انتظامي) از ريچاردي گفت كه مثل هزاران زمامدار تاريخي دستش تا مرفق به خون بي گناهان آغشته است و جمله ي معروفش در هنگام امضاي حكم مرگ براي اطرافيانش " با خدا در صلح باش" است! ريچارد زمامدار گوژ پشت و پاي چلاق انگلستان به خاطر استيلاي حكومتش بر پايه ي زور و ترس حتي يك نفر را هم براي خود باقي نميگذارد، او خنجري را با خون صيقل مي دهد كه درست گوشه ي قلب خودش را نشانه گرفته و در نهايت در اوج ترس و تنهايي كشته مي شود. آخرين جمله ي نمايش ريچارد اين است:

"مردم هيچ وقت فراموش نمي كنند،
مردم هيچ وقت فراموش نمي كنند،
مردم هیچ وقت..."

آيا به راستي مردم هيچ وقت فراموش نمي كنند؟!

2

ريچارد اثري خوش ساخت است، با كارگرداني دقيق و فضاسازي درست. اجرايي كلاسيك با تركيب بندي هاي حساب شده و تصاوير چشم نواز. نمايشي با ريتمي مناسب به خصوص در نيمه ي دوم اجرا.
اثري ١٢٥ دقيقه اي با بيش از ٧٠ بازيگر كه با تيزبيني كارگردان و به لطف طراحي صحنه ي كاربردي و منسجم "رضا مهدي زاده"، طراحي لباس مفهومي و مناسب "ادنا زينليان"، طراحی نور به جا و درخور "رضا حیدری" ابعاد بصري جذابي براي تماشاگرانش تدارك ديده است.
اما جنبه هايي كه كمي به خصوص در نيمه ي اول نمايش بيرون مي زند و تا حدودي روند منسجم و ملايم ريتم را به هم مي ريزد، انتخاب موسيقي و برخي از رقص هاي دسته جمعي گروه حركت است، گويي اين نمايش در جاهايي موظف است تا تبحر و مهارت اين رقصندگان را به هر نحوي ما نشان دهد!
جز اين، بازي هاي به شدت كلاسيك و اگزجره ي برخي از بازيگران به خصوص در نيمه ي اول اجرا تا حدودي قراردادي و بدون روح به نظر مي آيد. اگرچه اين جنس از بازي با توجه به گونه ي اثر كاملا با منطق نمايش مطابقت دارد اما هنگامي كه در كنار بازي درخشان، تكنيكي و حساب شده ي حامد كميلي قرار مي گيرد، اندکی اغراق شده و فرمایشی ظاهر می شود.
اما همين اندك گره هاي كوچك با جلو رفتن نمايش، جذاب تر شدن متن، و همگامي بيشتر تماشاگر با اجرا رفته رفته در اتمسفر يكپارچه ي ريچارد حل مي شود و از نيمه ي دوم به بعد همه چيز براي خلق اثري به ياد ماندني مهيا مي گردد.
در كنار تمامي نقاط قوت ريچارد، اشاره به نكته اي حائز اهميت است و آن توجه به بيان درست و سالم بازيگران هم در ريچارد و هم در تمامي آثار حميدرضا نعيمي است. به جرات مي توانم بگويم كه در اجراي هيچ يك از آثار ايشان در تالار عريض و طويل وحدت كلمه اي نبوده كه به واسطه ي جويده شدن واژه ها توسط بازيگر، كم بودن يا خش دار شدن صداي بازيگر حتي در واپسين روزهاي اجرا، يا حتي نشستنم در جايگاه هاي دورتر (بالكن٣)  ناشنيده باقي بماند و تمامي ديالوك ها چه بلند و چه كوتاه با وجود وسعت بالاي صداي بازيگران كه لازمه ي چنين سالنها و چنين اجراهايي است بدون ميكروفون به روشني و وضوح شنيده شده است. اين دقت در جايگاه درست صداي بازيگر ، همراه با انسجام تمامي اركان نمايش در اجراهاي حميدرضا نعيمي، حكايت از مهارت و شناخت استادي دارد كه به درستي و همه جانبه كارش را مي شناسد و  با ارائه ي كارهايي شريف و خوش ساخت، قدردان وقت و حمايت مخاطبانش است.

اگر ريچارد را نديده ايد دست بجنبانيد، كه بيش از چند روز فرصت باقي نيست!

عارفه آزرمي
مرداد ٩٧

3

5

6

افزودن نظر

نظرات

  • هیچ نظری یافت نشد

دیدنیها از دید تو

همراه با ریچاردِ "حمیدرضا نعیمی"

همراه با ریچاردِ حمیدرضا نعیمی ...

خسته نباشيد آقاي نعيمي!نویسنده: یگا...

به بهانه ی سفر به سرزمین مجسمه های ...

به بهانه ی سفر به سرزمین مجس...

مروری بر آثار "استنلی کوبریک"

مروری بر آثار استنلی کوبریک ...

کوبریک با درخشش! نویسنده: یگانه ک...

محرم در استان یزد...

محرم در استان یزد...

رگ پنهان رنگ ها... " خیال می...

تازه های سرگذشت ابرها

داوود فتحعلی بیگی

داوود فتحعلی بیگی

دنیای آقای نمایش ایرانی! آدم هایی ...

علیرضا کوشک جلالی

علیرضا کوشک جلالی

علیرضا کوشک جلالی متولد ۱۳۳۷ در...

آرش دادگر

آرش دادگر

آرش دادگر در سال 1352 در شیراز ...

مرضیه برومند

مرضیه برومند

مرضیه برومند (زاده ۱۷ خرداد ۱۳۳۰ د...

ولگردی های اخیر

محرم در یزد...

محرم در یزد...

رگ پنهان رنگ ها... " خیال می...

به بهانه سفر به سرزمین کوه های بلند، هورامان

به بهانه سفر به سرزمین کوه های بلند...

جایی فراسوی ابرها... اینجا بالاست،...

به بهانه ی سفر به سرزمین افق های بی انتها، زواره ی اصفهان

به بهانه ی سفر به سرزمین افق های بی...

ستاره های ساکن زمین! شنیده بود...

به بهانه ی سفر به سرزمین مجسمه های بی سر، یونان کهن...

به بهانه ی سفر به سرزمین مجسمه های ...

زیتون های پرنده! نمی دانم سرش را ک...

کلیه حقوق مادی و معنوی این تارتما متعلق به رنگی می باشد.

Designed By این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید@ 2013

var _paq = _paq || []; /* tracker methods like "setCustomDimension" should be called before "trackPageView" */ _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u="//piwik.rangi.me/"; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'piwik.php']); _paq.push(['setSiteId', '1']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.type='text/j-avascript'; g.async=true; g.defer=true; g.src=u+'piwik.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();