شعار سایت رنگی- خانه ای می سازیم

نگاهی به نمایش "مسخ" اثر تازه ی "نصیر ملکی جو"

نوشته شده توسط عارفه آزرمی. Posted in مجموعه چه خبر از تئاتر

12
+12

رنگی-مسخ-نصیر ملکی جووقتی که چشم ها می شنوند!

وقتی جزء جزء بدن حروف الفبا می شود، وقتی جملات نه در قالب کلمه که با حرکت اندام ها روایت می شود، وقتی مجالی می یابی تا با چشم هایت بشنوی و معنا را دریابی، آن هنگام است که خیالت آنچنان به پرواز در می آید که می توانی حضور آدمی را در هیبت مهیب حشره ای سیاه و چندش آور همانند سوسک تجربه کنی و این بار نه تنها مشمئز نشوی که به بهترین نحو با این موجود قریب یک رنگ شوی و همراهی اش کنی!

 مسخ "نصیر ملکی جو" برخلاف مسخ "فرانتس کافکا" نه قصه ی فردی منزوی و تنهاست که به دلیل طرد اجتماع گوشه ی ازلت را برگزیده و رفته رفته در تنهایی اش مسخ می شود، که داستان آدم هایی است که سالهاست در کنار هم، نه از ترس طرد شدن، که به سبب حضور در سرزمین غول های نادیده تبدیل به سوسک هایی کوچک و بی دفاع شده اند و دیگر نمی توان مرزی بین زندگی انسانی آنها با حیات حشره ایشان تصور کرد. آدم های نصیر یا سوسک شده اند، یا تجسم کلمات اند، یا دلقکند، و یا ژنرالی اسکلتی. هرچه که هستند دیگر انسان نیستند و حضور همیشگی و دهشتبار غول آسایانی نادیده، تنها مآمن این موجودات بی پناه را راه آب و توالت و فاضلاب کرده است. اما به راستی این غول نادیدنی کیست؟ گالیوری در سرزمین لی لی پوت ها؟ هیولایی مهار ناشدنی؟ یا انسانی بی توجه به حشرات بی مقدار دور و برش؟!
حضور این غول تنها با نشانه های مکانی، و وسایلی عظیم به اثبات می رسد. کاسه ی توالت بزرگ، راه آب پرجثه، دمپایی غول پیکر، پریز برق، دِریل، پیچ، رُل پلاک، سیگار، کبریت، سوزن، سنجاق، همه و همه عظمتی اعجاب آورند در برابر آدم های سوسکی کوچک... در تلاش سوسکی ها برای زنده مانی، فصل ها می گذرند و گذر زمان با فرو فتادن برگ های غول پیکر بر سر زندگی سوسکی های کوچک آوار می شود. بالاخره قادر مقتدر، غولاسای نادیدنی، با انگشتانی درشت و جاخوش کرده در دمپاییِ ابریِ آبی، وارد می شود. اما تنها با دو پا، بدون هیچ تنی، بدون هیچ سری، بدون هیچ نگاهی؛ و حتی دلیل حرکت این دو پای بی تبار نیز نه غول هایی جادویی، که اسکلت و دلقک و مردان روزنامه ای ِتجسم کلماتند. دنیای سوسکی ها سرزمین غول هاست، غول های قامت بلند و درشت جثه که جز 10 انگشت پا هیچ ندارند و عامل حرکت همین انگشتان نیز به واسطه ی تخیلات نشأت گرفته از دو مرد روزنامه ای، حماقت های دلقک، و ترسِِِ از اسکلت سمبل مرگ است! در دنیای "نصیر ملکی جو" اشیا، نشانه های سیالند که با ابعاد خارج از عرف خود، به اثر معنایی چند لایه می بخشند.
در تئاتر پُست دراماتیک که در راستای آثار اجراییِ پست مدرن قرار می گیرد نشانه ها، به خصوص نشانه های تصویری جایگاهی در خور می یابند و روایت طرح نمایشی را بر عهده می گیرند. در این آثار تأکید بر نمایشنامه به شکل معمول آن وجود ندارد و بیشترین توجه بر زیبایی شناسی اجرا و ارتباط با شرایط مادی صحنه است. از جمله چهره های سرشناس این سبک می توان به "ریچارد فورمن" و "رابرت ویلسون" اشاره کرد که در خلق فضاهای غیر معمول شهرت به سزایی دارند. فورمن مقصد نهایی هنر را "ارائه چیزی که نتوان آن را در جهان روزمره تجربه کرد1" می داند و در این راه از عناصر مختلف اجرایی سود می برد که یکی از آن ها استفاده ی متنوع از اشیا در اندازه ها و اشکال مختلف در صحنه است. اشیا در دیدگاه فورمن دارای جایگاهی ویژه اند به نحوی که او به صحنه افزار این امکان را می دهد تا به عمل دراماتیک جهتی متفاوت بخشد. ویلسون نیز با به کارگیری دکور در ابعاد بزرگ و استفاده از ابزار صحنه های حساب شده و خاص بر بار نشانه ای اثر نمایشی در جهت خلق معنا از طریق تصویر می افزاید.2
در تعدادی از آثار "نصیر ملکی جو" نیز- سفید برفی و هفت کوتوله والت دیزنی 1937، نان، مسخ- صحنه افزارها حضوری دیگرگون می یابند و تبدیل به نشانه های معنایی ویژه ای می شوند. ارتباط بازیگران با این اجزا نشانه های مختلف بصری می آفریند و از این طریق با تماشاگر به گفتگو می نشیند.

1) علیزاد علی اکبر(1382)، رویکردهایی به نظریه اجرا، تهران، ماکان
2) آزرمی عارفه، راهنما:شیرین بزرگمهر(1391)،بررسی شیوه های خلق فانتزی در اجرای تئاتر با نگاهی برچندین اجرا، تهران، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر تهران

vaghti cheshmha mishenavad3

رنگی-مسخ-نصیر ملکی جو

رنگی-مسخ-نصیر ملکی جو

 

افزودن نظر

رنگیهایی که در مورد این مطلب گفته اند

نظرات (4)

  • گمشده ی آشنا

    گزارش

    به نظر اجرای جالبی می اد! تا کی روی صحنه هست؟

  • عافا

    در پاسخ به: گمشده ی آشنا گزارش

    تا امروز!
    دوست رنگی تو اتاق پیشنهاد آخر هفته ی گذشته، اطلاعات کامل اجرا رو گذاشته بودم. متأسفم که نتونستی ببینی.

  • امير رهام

    گزارش

    چه ايده ي جالب و جذابي
    حيف كه نمايش رو از دست دادم و نديدم
    لطفا در پيشنهادهاي آخر هفته نمايشهاي خوب رو معرفي كنيد.

  • عافا

    در پاسخ به: امير رهام گزارش

    ممنون از پیشنهادت دوست رنگی من، حنماً این کارو می کنیم، اتفاقاً این نمایش جزو پیشنهادات رنگی این هفتمون بود :)

دیدنیها از دید تو

همراه با ریچاردِ "حمیدرضا نعیمی"

همراه با ریچاردِ حمیدرضا نعیمی ...

خسته نباشيد آقاي نعيمي!نویسنده: یگا...

به بهانه ی سفر به سرزمین مجسمه های ...

به بهانه ی سفر به سرزمین مجس...

مروری بر آثار "استنلی کوبریک"

مروری بر آثار استنلی کوبریک ...

کوبریک با درخشش! نویسنده: یگانه ک...

نگاهی به نمایش "ریچارد" تازه ترین اثر "حمیدرضا نعیمی"

نگاهی به نمایش ریچارد تازه ترین ا...

مردم هيچ وقت فراموش نمي كنند! گر...

تازه های سرگذشت ابرها

داوود فتحعلی بیگی

داوود فتحعلی بیگی

دنیای آقای نمایش ایرانی! آدم هایی ...

علیرضا کوشک جلالی

علیرضا کوشک جلالی

علیرضا کوشک جلالی متولد ۱۳۳۷ در...

آرش دادگر

آرش دادگر

آرش دادگر در سال 1352 در شیراز ...

مرضیه برومند

مرضیه برومند

مرضیه برومند (زاده ۱۷ خرداد ۱۳۳۰ د...

ولگردی های اخیر

به بهانه سفر به چابهار

به بهانه سفر به چابهار...

گل‌های خیال... از بچگی ع...

به بهانه سفر به نایین و ورزنه

به بهانه سفر به نایین و ورزنه...

رشته های هویت... مثل خویشاوندند، ش...

بسطام و خرقان، 19-21 مهر 1397

بسطام و خرقان، 19-21 مهر 1397...

ابرها نزدیک‌اند نویسنده: ...

به بهانه سفر به خرقان و بسطام

به بهانه سفر به خرقان و بسطام...

ردّ پای باران... چیز عجیبی است، او...

کلیه حقوق مادی و معنوی این تارتما متعلق به رنگی می باشد.

Designed By این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید@ 2013

var _paq = _paq || []; /* tracker methods like "setCustomDimension" should be called before "trackPageView" */ _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u="//piwik.rangi.me/"; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'piwik.php']); _paq.push(['setSiteId', '1']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.type='text/j-avascript'; g.async=true; g.defer=true; g.src=u+'piwik.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();